Zhrnutie roku 2020 v Marketing Miner

Po dlhšej dobe som sa dokopal k tomu napísať ďalší blogový článok. Tentoraz to nebude článok o zhrnutí môjho osobného roka, ale zhrnutie roku 2020 v Marketing Miner.

Toto zhrnutie bude hlavne z marketingového hľadiska (ktoré mám v MM na starosti), ale okrajovo aj z hľadiska vývojového.

Tento rok sa nám podarilo pripraviť do nástroja z vývojového hľadiska viacero užitočných funkcií, z toho marketingového sme zase zapracovali hlavne na onboardingu nových používateľov nástroja.

Poďme si to však podrobnejšie rozpísať, vrátane konkrétnejších čísel (v rámci možností :P) a grafov.

Hlavné KPI

Naše hlavné KPI z marketingového hľadiska (okrem obratu a zisku) je počet platiacich používateľov. Tento rok sa nám bohužiaľ nepodarilo splniť toto KPI, chýbalo nám 8 platiacich používateľov. Medziročný nárast počtu platiacich tak zostal na hodnote 19,34 %.

Počet registrovaných používateľvo sa oproti minulému roku zvýšil medziročne o 40,09 %. Začiatkom jesene sa nám podarilo prekročiť hranicu 20 000 registrovaných používateľov.

Marketingové novinky

V nástroji sme v marketingu cítili najväčší deficit hlavne v onboardingu. To znamená, že veľa ľudí sa do nástroja registrovalo, ale nevedeli úplne pochopiť a nájsť všetky funkcie, ktoré nástroj obsahuje.

Onboarding dokáže čiastočne vyriešiť dobré UX, aj preto sa nám podarilo tento rok dostať do nového dizajnu väčšinu sekcií:

  • Podstránky pre neregistrovaného používateľa + homepage
  • Používateľský profil
  • Sekciu projektov
  • Homepage prihláseného  
  • Sekciu spracovaných reportov
  • blog.

Zostáva nám ešte previesť posledné 2 (najväčšie) sekcie nástroja a to: proces vytvárania reportu a výstupné reportovacie okno.

Aby som sa však vrátil k onboardingu, okrem UX sme zapracovali na vytvorení AkadeMMie, kde sme natočili viacero videonávodov ako vyrieši konkrétne problémy v SEO pomocou nášho nástroja.

Tieto videonávody nájdete aj na našom YouTube kanály: https://youtube.com/playlist?list=PLnbchk71wSbaV8P-zFZIzMwyxun0GCteR.

E-mailing

Ďalšou väčšou zmenou bol prechod z Crispu na Sendinblue, ktorý teraz používame na posielanie automatizovaných a hromadných e-mailov (tzv. marketingové čtivo – vzdelávací newsletter, ktorý posielame našim používateľom. Sú to v podstate každomesačné novinky z oblasti online marketingu a SEO).

Crisp sme si nechali už iba vo free verzií ako live chat, keďže je rýchly, prehľadný a spĺňa naše požiadavky.

Na e-mailingu sme tento rok dosť zapracovali a podarilo sa nám dosiahnuť priemerne 45,28 % open rate. Úspechom je pravidelné čistenie DB kontaktov, aby naše e-maily dostávali iba ľudia, ktorí o ne majú záujem a tiež aj zvýšenie dôveryhodnosti a autority na zlepšenie doručiteľnosti jednotlivých e-mailov. 

SEO4Life – benefičný live stream

Keďže celý svet zasiahla pandémia koronavírusu a offline akcie boli zrušené, rozhodli sme sa zorganizovať benefičný live stream SEO4Life. kde ste si mohli vypočuť prednášky od 8 svetoznámych špecialistov na SEO a online marketing, ako napríklad: Aleyda Solis, Hamlet Batista, Martin Splitt, Kevin Indig a ďalší.

SEO4life event

Od prvotného nápadu po samotný live stream uplynuli iba 3 týždne, počas ktorých sme s Filipom strávili zopár prebdených nocí, aby sme to stihli všetko pripraviť a zorganizovať (pripraviť custom WP tému, osloviť spíkrov, pripraviť techniku na streamovanie do celého sveta, grafika na socky….).

Na event sa nakoniec zaregistrovalo viac ako 1500 ľudí a počas streamu ich bolo naraz live viac ako 1000.

Akcia bola celá zadarmo, mala benefičný charakter, keďže sme poprosili všetkých zaregistrovaných, aby prepožičali svoj výpočtový výkon PC/Notebooku pre Folding&Home, ktorý využivajú výpočtový výkon na vynájdenie liekov na rôzne choroby (počas konania akcie to bolo hlavne proti Covid-19).

Zhrnutie celého eventu vrátane prednášok nájdete na tomto odkaze: https://www.seo4life.stream/summary/.

SEO – nárast organicu o 38,46 %

Aj SEO nástroj musí pracovať na SEO. V druhej polovici roka 2020 sme sa pustili do pokrývania dôležitých tém, ktoré sa týkajú SEO. Toto je zoznam článkov, ktoré mali najväčšie úspechy a ocenila ich aj CZ/SK SEO komunita:

Mimo blogových článkov sme písali a rozširovali články aj v našej knowledge base.

Keďže má naša doména dosť veľkú autoritu a články sa snažíme písať naozaj komplexne (majú desiatky normostrán), tak zvyknú pritiahnuť aj nejaké spätné odkazy a následne sa články umiestňujú na popredných pozíciách v organických výsledkoch vyhľadávania.

Vďaka tomu sa nám podarilo oproti roku 2019 zvýšiť návštevnosť z organicu o 38,46 %.

Rast organicu v Marketing Miner

Zvýšil sa nám aj počet registrovaných používateľov z tohto zdroja (medziročne o 13,85 %), takže môžeme povedať, že táto návštevnosť bola relevantná (napriek tomu, že nám zanedbateľne klesol konverzný pomer).

Návštevnosť z organických výsledkov je pre nás najdôležitejším zdrojom návštevnosti s podielom vyše 34,57 % zo všetkej návštevnosti MM webu.

To znamená, že: každý tretí človek čo príde na MM web príde z organicu. 

Nová knowledge base

Ako som už vyššie spomínal, keďže sme prešli z Crispu na Sendinblue, ktorý bohužiaľ nemá knowledge base (ktorý sme mali v Crispe), museli sme sa porozhliadnuť po nejakej inej alternatíve.

Najdôležitejšou funkciou KB bola pre nás multijazyčnosť, ktorá je v SaaSkach, ktoré poskytujú KB (napr. Crisp, HelpCrunch…) väčšinou až v tom najdrahšom tarife.

Nakoniec sme sa preto rozhodli postaviť to na WordPresse, keďže často pracujeme na obsahu KB, tak aby bola správa rýchla a čo najjednoduchšia. Využili sme plugin Minerva KB a upravili si podľa vlastných predstáv šablónu GeneratePress.

Výsledok je myslím celkom dobrý:

Marketing Miner knowledge base

Počet dokončených taskov na vývoji

Na reportovanie bugov, zadávanie nových features a podobne používame nástroj YouTrack. Tento rok sa našim vývojárom podarilo vyriešiť 247 zadaných úloh. Nejednalo sa iba o nové features, ale samozrejme aj o nahlásené bugy.

Počet dokončený vývojových taskov v Marketing Miner v roku 2020

Do tohto čísla nepočítam stovky drobností, ktoré sme si zadávali na Slacku a ich vyriešenie trvalo iba pár minút.

Medzi najväčšie novinky, ktoré sa tento rok na vývoji zapracovávali bolo:

  • Nové custom tarify
  • Redizajn viacerých sekcií nástroja
  • Pridanie užitočných funkcií do nových projektov
  • Prepis minerov do Pythonu na lepšie škálovanie (zrýchlenie spracovávania)
  • Google DataStudio connector pre reporty
  • API pre projekty
  • Prechod na nový spôsob získavania hľadanosti kľúčových slov + rozšírenie DB slov o long-taily a trendové slová
  • Kumulované štatistiky v KW profilery – ukážka
  • Pridanie možnosti dobíjania kreditov

Takže bolo toho naozaj dosť 🙂

Vývoj nepracuje iba na novinkách

V tomto odseku by som rád napísal niečo aj pre čitateľov, ktorí používajú MM.

Náš vývoj nepracuje neustále iba na vyvíjaní nových funkcií. Tým, že sme technologický startup, ktorý má veľké množstvo funkcií a máme napojenia na všemožné API, ktoré sa často menia, tak presne z toho dôvodu musíme často riešiť aj nahlásené bugy, ktorých opravia zvykne zabrať väčšie množstvo času a málo používateľov si ju všimne. Napríklad vo forme prepisovania parsera, prepísanie API a podobne.  

Preto aj keď sa môže navonok zdať, že sa žiadna funkcia už dlho do MM nepridala, tak vývojári “na pozadí” vždy niečo riešiť musia, čo možno veľa používateľov nezaregistruje, ale v konečnom dôsledku sú to veľmi dôležité práce pre stabilný chod nástroja. Napríklad práca na infraštruktúre, na zabezpečovaní nástroja, škálovaní, monitoringu, reportingu a podobne.  

Plány na rok 2021

vývojového hľadiska máme viacero väčších plánov na rok 2021:

  • Dokončiť prepis väčšiny vecí do Pythonu kvôli škálovateľnosti
  • Pokračovať v dátovom modelovaní a skvalitniť databázu kľúčových slov (+ rozšíriť okrem CZ, SK a PL aj na ostatné trhy)
  • URL profiler
  • Nové Machine Learning minery
  • Väčšie množstvo dát v projektoch + užitočné funkcie (poznámky, rozšírenie alertingu, ďalšie možnosti nahrávania dát, nové prepojenia…)
  • WordPress plugin
  • Ďalšie veci, ktoré sú bohužiaľ tajné a dozviete sa o nich v pravý čas 🙂
  • … a samozrejme opravovanie nahlásených bugov, údržba systému a všetko spojené s prevádzkovaním tech startupu.  

marketingového hľadiska:

  • Asi najväčším cieľom je expanzia na zahraničné trhy (mimo SK, CZ a PL), do ktorej by sme sa v priebehu 3Q/2021 chceli pustiť naplno.
  • Zapracovať na zlepšení onboardingu
  • Pustiť sa viac do PPC reklám, ktoré sme v roku 2020 celkom zanedbávali
  • Pokračovať v písaní komplexných článkov o SEO
  • Pokračovať v live webinároch so špecialistami, ktoré mali obrovský úspech
  • Pripraviť novú sekciu vytvárania reportov (z hľadiska UX, ktoré potom vývoj zapracuje)

Zhrnutie

Rok 2020 bol pre nás mimoriadne náročný nie len z pracovného hľadiska, ale predovšetkým z toho osobného, keďže celý svet zasiahla pandémia Covid-19, ktorá nám znemožnila osobné stretávanie sa na akciách.

Poslednou akciou, kde sme sa mohli stretnúť s klientmi MM na našom stánku a porozprávať naživo bol Reshoper, ktorý sa konal 30. Januára:

Reshoper 2020

Kľudne si môžete prečítať aj článok, kde som zhrnul naše pôsobenie na stánku na Reshoper 2019: https://www.tnovak.sk/marketing-miner-na-reshopery-ako-sme-dopadli/.

Okrem toho sa nám podarilo ešte stihnúť teambuilding v Brne (v Tron Laser Aréna):

Verím, že s príchodom vakcíny sa postupne v priebehu roku 2021 život opäť vráti do normálnych koľají 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.