Tento rok som si dal predsavzatie prečítať aspoň 15 kníh. Aby som sa na to pripravil, nakúpil som si nejaké knižky už pred Vianocami keď boli v zľave. Prvú knihu, ktorú som prečítal a na ktorú by som chcel teraz napísať recenziu je Webová analytika 2.0 od Avinasha Kaushika. Kniha nie je vôbec dostupná v kníhkupectvách, tak som pravidelne sledoval Bazoš a iné inzertné portály a podarilo sa mi ju nájsť práve na Bazoši vo vynikajúcej cene (pôvodná cena knihy bola okolo 24 €) a stave.

Avinash Kaushik je jedným z najväčších svetových odborníkov na webovú analytiku a všetkého s tým spojené. Ak sa o analytiku zaujímate, určite navštívte jeho web https://www.kaushik.net/avinash/
Kniha webová analytika 2.0
Kniha má 450 strán a je písaná dosť odborne (logicky) bez zbytočných omáčok, preto trvalo jej prečítanie dosť dlhý čas. Nedá sa to čítať ako prózu, ale treba sa po prečítaní odstavca zastaviť a porozmýšlať nad textom: „Ako by sa dala spomínaná technika použiť pri mojom projekte?“
Je to komplexná kniha a prechádza sa tam všetko od základov (analytické nástroje) až po zložitejšie veci (multikanálová analytika). Sú tam takisto praktické tipy a ukážky.
Najviac ma jednoznačne zaujala kapitola o multikanálovej analytike a vhodné zvolenie KPI pre jednotlivé projekty.
CD webová analytika 2.0
Veľkým bonusom je určite priložené CD, kde nájdete veľké množstvo doplňujúcich materiálov:
- Dokumenty – prezentácie, šablóny, modely a predpripravené cheatsheety
- Video – viac ako 4 hodiny video o dôležitých aspektoch webovej analytika a praktické ukážky
- Podcast – rýchle zhrnutie webovej analytike vo forme podcastu, vhodné na dlhé cesty autom
Zhrnutie
Český preklady knihy vyšiel v roku 2011 a odvtedy je stále jediným uceleným zdrojom o webovej analytike v tomto jazyku. Netreba však zabúdať na to, že pôvodná anglická verzia vyšla už v roku 2009, to znamená zhruba 10 rokov dozadu. Tento odbor sa veľmi rýchlo mení a preto je najlepším zdrojom učenia sledovať rôzne videá, blogy a sociálne siete analytikov (napríklad Avinasha).
Kniha poskytne ucelené základy a je vhodná predovšetkým pre začiatočníkov, ktorí sa zaujímajú o tento odbor. Nájdete v nej aj zložitejšie techniky, ktoré sú však niekedy zastaralé. Určite sa však hodí manažérom, aby pochopili aká ja webová analytika dôležitá pri akomkoľvek online projekte.
V čase keď kniha vyšla by som si ju za 24 € pravdepodobne kúpil, pretože sa jednalo naozaj o bestseller, avšak okrem logických aspektov – ako nad analytikou rozmýšľať (ktorých je v knihe dosť) sú postupy zastaralé.
Dávam preto celkové hodnotenie knihy 4/5.